Robert Němec: Tahle země není pro malý

Děláme z tvorby webů zážitek

Robert Němec: Tahle země není pro malý

Fotografie Roberta Němce

Jsem moc rád, že pan Robert Němec, profesionál v oboru online marketingu, přijal pozvání a odpoví na několik otázek týkajících se jeho agentury, aktuálních trendů a také nám přidá pár zajímavých tipů…

Pokud bych měl shrnout Vaši dosavadní práci a zmínit klienty, kterým jste na poli online marketingu pomáhal, tak by to bylo na několik stránek. Co musím zmínit je to, že jste ředitelem v reklamní agentuře RobertNemec.com a mezi klienty  jsou opravdu zvučná jména a velké značky. Tuto agenturu jste založil v roce 2001. V agentuře je několikačlenný tým lidí. Vy jako ředitel, o co se staráte v dnešní době? Vím, že jste si prošel různými obory a zaměřením v online marketingu. Jak hluboko do procesu služeb pro klienty se dostáváte dnes?

Robert Němec: Za prvé se starám o tom, jakým směrem se naše reklamní agentura se ubírá. Pak mám kolegy a kolegyni, kteří jsou odpovědni za provoz a finance, za delivery, tedy za client service a projektový management, a za konzultanty. Ti mi odpovídají za své oblasti. Já mám pak na starosti marketing naší agentury, pomáhám kolegům s client service a řeším strategie pro klienty a kreativní věci.

Každý v každé firmě by měl být alespoň občas ve styku s klienty, a v reklamní branži to platí dvojnásob. Já jsem to třeba v minulosti nedělal a mělo to dost ošklivé dopady. Dnes vím, že se musím s každým z našich klientů alespoň jednou za půl roku na několik hodin setkat. A že je to jedna z mých nejdůležitějších úloh. I když o tyto klienty jinak pečují moji šikovní kolegové.

O některé klienty se pak starám osobně.

A dále pak funguji jako součást týmu pro některé klienty, i když ten tým vede jiný z mých kolegů. Třeba půlku minulého čtvrtka jsme s jedním klientem řešili novou strategii a celý pátek jsem pak vymýšlel reklamy pro reklamní kampaň jiného klienta.

Když začne s agenturou RobertNemec.com spolupráce, co vaši klienti nejčastěji nechápou nebo jim prostě musíte vysvětlovat i když vy víte, že je to v jejich nejepším zájmu?

Robert Němec: Víte, že třeba klienti neřídí své byznysy podle KPI? My se snažíme u každého projektu nastavit KPI. Jenže občas i firmy se stamilionovými obraty nám nedokáží říci, jakých přesných cílů v daných měsících musíme dosáhnout. Takže to s nimi musíme stanovit.

Klienti třeba také nejsou zvyklí dělat výzkumy u zákazníků. Jenže když nevíte, na co zákazníci reagují a co si přejí, jak máte dělat třeba i takové PPC?

Klienti také nemají ujasněno, co chtějí komunikovat a proč zrovna zde. Když k nám přijde klient a chce reklamu na Facebooku, PPC nebo SEO, ptám se jej: “Proč zrovna Facebook? Kde vlastně začíná zákaznická cesta? Co vaši zákazníci řeší? Co chcete komunikovat? Proč chcete komunikovat toto?”

Často pak zjistíme, že PPC, SEO nebo reklama na Facebooku nejsou to pravé a vymyslíme nějaké mnohem efektivnější řešení.

Ať nejsme příliš obecní. Na každém kroku(kliku) je možnost získat E-book zdarma. Jak dlouho je takový trend udržitelný? Co vidíte, že by mohlo být při získávání kontaktů, jeho náhradou?

Robert Němec: Víte, základy marketingu a reklamy pochází od pythágorijců a Aristotela. Kdybychom se bavili o obchodu obecně, tak hodně dobré tipy jsou už v “Povídce o Sinuhetovi” – a ta byla napsána před 4 000 lety! Takže obecné zákonitosti obchodu a marketing jsou stále stejné.

Co se mění, jsou metody. V Pompejích kreslili po zdech, my dnes řešíme programmatický nákup a v budoucnu budou řešit třeba pětidimenzionální neuroreklamu. Ale ať už je to “billboard” v Pompejích nebo newsletter, základem jsou ethos, pathos a logos, které popsal Aristoteles.

Nápis vyrytý na zdi jako v Pompejích může stejně účinné nebo neúčinné jako v vyskakovací okno na webu, pokud se bude nebo nebude držet Aristotela.

Technické metody jsou sekundární. Ty se rychle mění a jsou až nadstavbou. Co je naopak důležité, jsou poznatky z psychologie, neurologie a strategického marketingu.

Je podle Vašich zkušeností problém nedostačné přípravy marketingové strategie pouze u malých či středních firem nebo i u velkých společností? Jak často dobrou strategii, firmy podceňují?

Robert Němec: Michael Porter, jeden z největších odborníků na strategie, popisuje, že ani velké japonské firmy nemají často ujasněnou strategii. Základem strategie totiž je, že si řeknete, co budete a co nebudete dělat. A důraz je na tom, “co nebudete dělat”. Což chce strašně odvahy a vytrvalosti.

Když jsme se na jaře bavili o strategii naší reklamní agenrtury, tak mi kolegové říkali: “Uvědomuješ si, že tím odřízneš 80 % našich klientů?” a mezi sebou pak “Kdo je schopen takového risku?”

Abych uvedl populární příklad: Když přišel Steve Jobs podruhé do Applu, tak ta firma byla před krachem. No, dovolili byste si v takovémto okamžiku zaříznout některé produkty, které vám vydělávaly? Nebo dovolili byste si v takovém okamžiku trvat na vlastním operačním systému, když ten současný má tržní podíl pár procent a vy budete bojovat proti Windows 2000 a Windows XP. Vždyť se to zdá jako nesmysl.

Jak jsem říkal, minulý týden jsme byli u klienta, pro kterého již nějakou dobu řešíme strategii. Má obrat skoro 200 milionů korun – ale žádnou strategii. Zatím jenom dobře dělal svou práci ve firmě, kterou založil před 20 lety.

Ale dnes chce konkurovat zahraničním koncernům a bojovat v zahraničí – a na to už potřebujete mít promyšlené věci. A věci se promýšlí proto, protože je levnější selhat “na papíře”, než ve skutečnosti.

Máte-li dozvědět se vice, doporučuji moji přednášku Co je to strategie.

Mnoho firem a majitelů E-shopů se dostávají do slepé uličky při zjištění, že jim jejich online projekty nepřinášejí to co by chtěli. Pak slyší nebo čtou různé zkratky jako je SEO, PPC, UX, SEM… a v případě, že nemají na to aby si najali agenturu, se pouštějí do tzn. Home marketingu (svépomocí). Často se stává, že si vyberou dle intuice jeden prodejní kanál a vloží do něj veškeré finance. Kdybyste měl E-shop a jen 10.000 Kč na marketing do čeho byste je investoval? Nebo jak se dobrat k rozhodnutí? Je nějaká zjednodušená analýza, co je v konkrétním případě nejlepší?

Robert Němec: Kdybych měl k dispozici jenom 10 000 Kč, tak bych ten eshop zavřel. Budu teď krutý, ale tahle země, a tím myslím internet, není pro malý. V každém městě můžete mít obchod s jiným majitelem, takže po republice budou stovky a tisíce obchodů, klidně každý s jiným majitelem a každý se uživí.

Ale internet je jeden pro všechny. Všechny eshopy ze stejného oboru pak obrazně řečeno bojují o jedno místo v SERPu, v PPC, o jednu inzertní plochu nebo o brand awareness. Což samozřejmě tlačí cenu marketing extrémně vysoko.

Můžete se pak sice specializovat, ale na to je Česká republika často nedostatečně velký trh.

Podívejte se i na velké hráče. Spočítal jsem, že ZOOT nebyl dosud ani jednou v zisku a během sedmi let vygeneroval ztrátu 272 000 000 Kč. Ostatní velcí hráči jsou na tom obdobně. I tomu Amazonu trvalo devět let, než se dostal do jakéhosi zisku.

Ale ono to platí i v off-line byznyse. Obecně bych se nepouštěl do podnikání, pokud nejsem schopen sehnat alespoň million korun – ale raději mnohonásobně vice.

Ale měl bych na závěr něco motivujícího: Kdo dokáže vstoupit na trh dnes a rychle škálovat svůj byznys, pak velmi pravděpodobně vybuduje skvělou firmu. Mnoho firem vstoupilo na trh před deseti, patnácti nebo dvaceti lety, někam se dostalo a z toho dodnes žijí. Ale ve skutečnosti mají chatrné základy.

Když budete mít dobrý nápad, peníze a budete schopní, dokážete zatřást i světovým obrem.

Děkuji Vám za čas a odpovědi. Přeji aby se Vám i týmu dále dařilo a spokojených klientů přibývalo.

Robert Němec: Také vám děkuji a přeji vám hodně štěstí.

 

 

Michal Husák